لزوم تعیین تکلیف تمامی املاک دراختیار شهرداری مشهد اجرای بیش از ۳۴۰ کیلومتر خط‌کشی محوری در معابر مشهد، از ابتدای سال تاکنون (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) مسیل‌‏ها؛ ناجیان ۹۰ ساله شهر مشهد میراث زنده «تیمچه حکاک‌ها» در مشهد رئیس دفتر شهردار مشهدمقدس منصوب شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) برند «بایدو» به عنوان هویت دوچرخه‌های اشتراکی در ایران ثبت شد آخرین وضعیت حریم مشهد و طرقبه‌شاندیز | آبادانی معطل مرزهای بلاتکلیف تغییر کاربری اراضی مازاد مجموعه ورزشی ثامن الائمه (ع) مشهد به صنعتی ۷۰ درصد تماس‌های دریافتی مرکز ۱۳۷ مشهد، بانوان هستند ویدئو| رئیس جمهور به مشهد می‌آید | افتتاح فاز اول خط ۳ مترو با حضور پزشکیان آمریکا مناطق مختلف استان‌های مارب و الحدیده یمن را بمباران کرد(۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز عملیات اجرایی پروژه باغ رویش در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) همه امکانات شهر، متمرکز بر بزرگداشت دهه کرامت است | مشهد، کانون گرامیداشت سالروز شهادت شهدای خدمت در کشور آموزش ترافیک به بیش از ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی در طرح «سفیران سلامت» برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت شهرداری مشهد اعلام شد | ۱۴ عنوان برنامه ویژه تسهیل زیارت در دهه کرامت ۱۴۰۴ موحدیان: فاز یک خط ۳ مترو مشهد در روز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد مقدس: ۶۵ درصد منابع آلودگی هوای مشهد متعلق به منابع متحرک است دولت باید سهم بیشتری در توسعه خطوط مترو مشهد داشته باشد معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص): قرارگاه خاتم ۲۰ پروژه به ارزش اولیه ۲۵ همت در خراسان رضوی دارد شهردار مشهد مقدس: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پای کار مردم ایران در مشهد بوده و هست + فیلم
سرخط خبرها

طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور

  • کد خبر: ۲۲۳۴۸۱
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور
با افزایش ناگهانی و تأسف بار نرخ جرم، پرسش‌های اساسی درباره حدود توانایی‌های عدالت کیفری سنتی و دولت‌ها در کنترل بزهکاری مطرح شد و از طرف دیگر مقام‌های دولتی درک کرده اند که کنترل جرم فراتر از توان دولت است.
لیلی رحمانی
خبرنگار لیلی رحمانی

به گزارش شهرآرانیوز، عدالت ترمیمی الگویی نوظهور و در عین حال کهن و ریشه دار از عدالت کیفری است که از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ قرن بیستم میلادی تجدیدیافته است. از نظر اندیشمندان علل گرایش به عدالت ترمیمی در دهه‌های اخیر ناتوانی سیستم عدالت کیفری در دو طیف سزادهی و اصلاح و تربیت، از کنترل بزهکاری است.  

با افزایش ناگهانی و تأسف بار نرخ جرم، پرسش‌های اساسی درباره حدود توانایی‌های عدالت کیفری سنتی و دولت‌ها در کنترل بزهکاری مطرح شد و از طرف دیگر مقام‌های دولتی درک کرده اند که کنترل جرم فراتر از توان دولت است.

دیدگاه عدالت ترمیمی و ایجاد مفهوم شهر ترمیمی از دل آن، اشاره به شرایطی دارد که قواعد در آن طوری طراحی شده که افراد مجبور به نقض مقررات نمی‌شوند و مسائل از طریق تعامل و میانجگری نهاد‌ها و سمن‌ها حل و فصل می‌شود.

دبیر خانه شهر ترمیمی به عنوان یکی از ابداعات مدیریت شهری در مشهد به عنوان نخستین شهر در کشور در سال ۱۳۹۸ تشکیل شد و این دبیر خانه با تشکیل دفاتر تسهیل گری و تعامل افراد دارای تخصص‌های حقوقی و امور شهری سعی بر سازش میان افراد و کاهش و کنترل بزه‌ها به خصوص بزه‌ها در حوزه شهری دارد.  

در حال حاضر داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری به عنوان یکی از فعالیت‌های دبیرخانه شهر ترمیمی تشکیل شده است که می‌تواند تبدیل به ابزاری برای روشن شدن نحوه اقدام و فعالیت‌های لازم در این حوزه باشد.

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد در این خصوص و لزوم همراهی همه افراد و سازمان به جهت بهره وری سامانه کنترل جرائم شهری ترمیمی می‌گوید: در گذشته منبعی برای وجود آمار و ارقام وجود نداشته، اما در حال حاضر با تعداد زیاد و انبوهی از اطلاعت مواجه هستیم. هرچند با این وجود متاسفانه سیاست گذاری درستی از آن منتج نشده است. به عنوان مثال در خصوص وضعیت ترافیک و جرائم ترافیکی امار بسیار است، اما این برای اصلاح وضع کافی است؟ و یا تغییری در وضعیت ترافیک حاصل شده است؟  

جعفر سروی ادامه می‌دهد: جمع آوری امار و ارقام، زمانی ارزشمند است که وارد فرایند سیاست گذاری بشود. در مواجه با جرائم صورت گرفته در مناطق مختلف شهری نمی‌توان برخورد یکسانی داشت، بنابراین امار‌ها باید فرایند و نقشه راهی برای اعمال روش‌های مناسب مواجه با جرائم باشند.  

سروی با بیان اینکه در تمامی شهر‌های دنیا داشبوردی آنلاین برای دسترسی به امار لحظه‌ای وقوع جرائم در مناطق شهری وجود دارد، تاکید می‌کند: ضرورت ایجاد چنین داشبوردی حتی به صورت افلاین و ابتدایی‌تر در مراحل اولیه احساس شد و به این خاطر جلساتی با مدیران حوزه‌های مختلف برگزار شد. هرچند مقاومت‌هایی در ارائه امار و همراهی در این زمینه وجودداشته و دارد، اما با همراهی تعدادی از مدیران، پلتفرم اولیه تهیه شد.

وی اضافه می‌کند: برای نخستین بار اطلاعات جمع آوری شده و با بررسی‌های صورت گرفته از قوانین کشور از سال ۱۲۹۶ تا سال جاری، ۸۹ عنوان مجرمانه تعیین و شاخص‌هایی برای آن تعریف شد.  

مدیر پروژه شهر ترمیمی با این توضیح که خروجی‌های جامعه شناسانه هدف جمع آوری امار بوده است، می‌گوید: به این ترتیب نحوه جمع آوری آمار نیز مورد بازبینی قرار گرفت. به عنوان مثال در سازمان اتش نشانی اطلاعاتی ثبت می‌شد که بی فایده بود و برخی اطلاعات نیز نادیده گرفته میشد، این اطلاعات در حال حاضر با رویکردی جامعه شناسی در حال جمع آوری است.  

سروی عنوان می‌کند: این اطلاعات باید به صورت مداوم به روز شده و این داشبورد مرجعی برای رسیدگی به تخلفات شهری باشد، به عنوان مثال می‌توان از طریق بررسی اطلاعات مربوط به پارک‌های مختلف سطح شهر، به نوع جرائم و میزان وقوع آنها را در محل مورد نظر دسترسی یافته و مقابله با آن را با روش‌های مناسب انجام داد.  

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی در این زمینه وجود دارد، می‌گوید: هدف از ایجاد چنین مرجعی، خود داشبورد نیست بلکه خروجی‌های منتج از آن مهم است و اگر مدیری بخواهد از این داشبورد برای تثبیت وضع بهره ببرد، این بدترین شکل استفاده خواهد بود. همچنین مقاومت در قبال همراهی و ارائه آمار صحیح نیز اسیب دیگری است که در طی این پروسه با آن مواجه هستیم.  

سروی می‌افزاید: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف پیش می‌رویم و به همین خاطر در برخی حوزه‌ها بیشتر و در بعضی دیگر کمتر پیش رفته ایم. اساس کار ما بر تعامل است و اجباری برای همکاری افراد و یا سازمان‌ها وجود ندارد، به همین خاطر در ابتدای امر ضرورت همراهی به مدیران توضیح داده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->